Idag tror jag på världen

Vår säger min kropp till mig när jag traskar hemåt. Det blåser och överallt droppar det. Jag förstår inte hur man kan bli deprimerad på våren. Jag blir bara lycklig. Vintern släpper sitt grepp om mig och jag kan andas igen.
Nu vänder det, så känns det. Min mamma har kanske rätt när hon säger att på min namnsdag då  slutar vintern. I år hade hon det i alla fall.
Jag har mycket tankar just nu om det sociala arbetet. Om vad man borde göra, hur det egentligen skulle se ut osv. Jag ser mitt val av yrke som en del i mitt politiska engageman. Samtidigt är det så många som inte vågar vara politiska i sitt arbete som ser det som en del av sitt privata liv och lämnar det hemma när de går till jobbet. Det skulle jag aldrig kunna göra. Politik är ingen hobby för mig, utan en del av den personen som jag är. Jag kan inte tänka mig att kompromissa med vissa av mina ståndpunkter och jag vill göra en skillnad för i alla fall någon. Och jag tror på att det sociala arbetet kan förändra. Jag tror att möjigheterna finns där man måste bara hitta dem.
Sen känner jag hopp inför världen med allt det som händer i Egypten. Jag tror på människans kollektiva förmåga att förändra.
Men jag kräks på väst världens reaktion som bara handlar om rädsla för den egna ekonomin. Men nej det ska jag inte tänka på idag. Idag ska jag tro på världen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0